The EU Emission Trading Schemes' effects on the competitive situation within national and international aviation

In dit rapport wordt een analyse gemaakt van de gevolgen van het Europese Emissiehandelssysteem (ETS) voor de concurrentiepositie van diverse categorieën luchtvaartmaatschappijen, door middel van micro-economische analyse en door modelberekeningen voor de korte en lange termijn. Gezien de lopende politieke onderhandelingen over de geografische begrenzing van het ETS worden de impacts voor twee scenario’s geanalyseerd:
  1. Een scenario waarbij alle emissies van vluchten tussen vliegvelden in het gebied van de European Vrijhandelsassociatie worden meegenomen (‘Stopping the Clock’-scenario) en
  2. Een scenario waarbij alle emissies van vluchten in de Europese luchtruim worden meegenomen (‘European airspace’-scenario).
Het tweede is ruimer, omdat daarin ook emissies van vluchten tussen Europese luchthavens worden meegenomen en omdat luchthavens op andere continenten dan ook deels tot het ETS worden gerekend. Uit de studie blijkt dat het ETS slechts een bescheiden impact op de concurrentiesituatie heeft.

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14