User Guide Feebate Simulation Tool

Feebate systemen zijn een beleidsinstrument om de emissies van personenauto’s (en evt. andere voertuigen) te verminderen. Bij een feebate systeem wordt er een heffing opgelegd aan auto’s met een hoge CO2-uitstoot, terwijl auto’s met een lage CO2-uitstoot een subsidie ontvangen. Op deze manier biedt dit instrument consumenten dus een stimulans om te kiezen voor een milieuvriendelijkere auto.

Feebate systemen kunnen op vele verschillende manieren worden vormgegeven. De effecten en budgettaire gevolgen van een feebate systeem zijn echter sterkafhankelijk van de precieze vormgeving. Om beleidsmakers hier op een overzichtelijke wijze inzicht in te bieden heeft CE Delft (in samenwerking met Cambridge Econometrics) in opdracht van de ICCT een Feebate simulation tool ontwikkeld. Deze tool biedt gebruikers inzicht in de verschillende mogelijkheden om een feebate systeem vorm te geven en in de effecten die verwacht mogen worden als er gekozen wordt voor een bepaalde vormgeving. De belangrijkste doelgroep voor de tool zijn beleidsmakers uit ontwikkelings- of transitielanden, maar ook voor beleidsmakers in ontwikkelde landen biedt de tool veel interessante inzichten.

De feebate simulation tool kan gevonden worden op de website van de ICCT: www.theicct.org/feebate-simulation-tool. Een gebruikershandleiding is hiernaast te vinden.

Auteurs CE

Arno Schroten
Maarten t Hoen

Delft, september 2014

User Guide Feebate Simulation Tool

 

Tweets van @cedelft

Anouk van Grinsven bij BNR-radio als expert biobrandstoffen https://t.co/cStUEMzGcZ
18-01-2018 15:20

NPO-radio 1 interviewde Geert Bergsma voor de rubriek Feit of Fictie over de stelling: Uitbreiding statiegeld breng… https://t.co/YUU7Z8azAe
11-01-2018 10:06

Rapport - Milieuprijzen afval, voor gebruik in de Milieubarometer https://t.co/WuMB4vlkwK https://t.co/7iE3uyY0mN
10-01-2018 11:54

Rapport - Mini MKBA 100.000 hectare extra bos in Nederland https://t.co/Ct0TUbZRpd
10-01-2018 11:19

CE Delft nieuwjaarswens 2018 https://t.co/Wg7qJFj6Kp https://t.co/aKvNPvFVw4
04-01-2018 16:14